مواد اولیه پلاستیک

مواد اولیه پلاستیک

مواد اولیه پلاستیک چیست؟

امروزه پلاستیک ها عمدتا از مواد طبیعی مانند سلولز، زغال سنگ، گاز طبیعی، نمک و نفت خام از طریق فرآیند پلیمریزاسیون یا پلی تراکم ساخته می شوند. پیش بینی می شود در آینده پلاستیک ها به طور فزاینده ای از زباله، مواد تجدید پذیر یا CO2  ساخته می شوند.

 در تولید پلاستیک از مواد اولیه مختلفی استفاده می شود که به اتان و پروپان تصفیه می شود. پس از رسیدن حرارت به این مواد، فرآیندی به نام ترک خوردن ایجاد می شود که آن ها را به اتیلن و پروپیلن تبدیل می کند. پلاستیک ها پلیمر هستند، به این معنی که از بهم پیوستن زنجیره ای از مولکول های معروف به نام مونومر ها برای تشکیل مولکول بزرگ تر از آن چه در ابتدا وجود داشت (پلیمر) ایجاد می شوند. پلیمر ها بدلیل اتصالاتشان قوی و ماندگار می باشند.

پلاستیک از سلولز

پلاستیک های سلولزی در واقع پلاستیک های زیستی هستند که از پردازش سلولز یا مشتقات سلولز به پلاستیک تولید می شوند. پلاستیک های سلولزی از درختان چوب نرم ساخته می شوند که به عنوان مواد اولیه از آن ها استفاده می شود. پس از استخراج پوست درخت می توان از آن به عنوان منبع انرژی در فرآیند تولید استفاده کرد. درخت به منظور جدا سازی الیاف سلولزی از بقیه فیبر درخت در هاضم پردازش یا حرارت داده می شود.

چوب نرم به عنوان متداول ترین ماده خام مورد استفاده در تولید پلاستیک های سلولزی محسوب می شود. از جمله محدودیت های ساخت پلاستیک سلولزی می توان به قوانین ضد جنگل زدایی و هزینه کم پلاستیک های معمولی اشاره کرد که رشد تجارت پلاستیک های سلولزی را کاهش می دهد.

پلاستیک ساخته شده از گاز طبیعی

گاز طبیعی نقطه شروع تولید بخش بزرگی از تولید پلاستیک می باشد. کارخانه کراکر برای اولین بار از گاز طبیعی برای ساخته پلاستیک استفاده کرد. نفتا (محصول مبتنیبر نفت خام) و اتان (مایع گاز طبیعی) در عملیات کراکینگ به اتیلن تبدلی می شود. اتیلن به عنوان نقطه شروع برای طیف وسیعی از محصولات شیمیایی و پلاستیک استفاده می شود.

سپس از یک خط لوله برای انتقال اتیلن تولید شده در طی فرآیند کراکینگ به تاسیسات دیگر استفاده می شود که در آن جا به کالاهای قابل استفاده تبدلی می شود که اغلب پلی اتیلن می باشد. پلی اتیلن امروزه پر مصرف ترین پلاستیک می باشد و پلیمری است که بیشتر در صنعت بسته بندی استفاده می شود.

نفت خام به عنوان ماده خام

پلاستیک مبتنی بر نفت خام از پلیمر های آلی مصنوعی ساخته شده است که از نفت یا گاز طبیعی بدست می آیند و تقریبا در هر جنبه ای از جامعه مدرن از جمله خانه، محل کار و اتومبیل استفاده می شوند. تولید جهانی پلاستیک های مبتنی بر نفت در سال 2015 از 322 میلیون تن فراتر رفت که نسبت به تولید 1.7 میلیون تنی سال قبل افزایش داشت.

استفاده از پلاستیک های مبتنی بر نفت برای کاربرد های مختلف به ویژه پزشکی، صنعتی، تجاری و شهری به طور پیوسته افزایش یافته است. علیرغم اینکه این نوع پلاستیک ها می توانند شکسته شوند، اما به دلیل پایداری بسیار زیاد قادر به تجزیه خود به خود نیستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق صفحه تماس با ما نشانی و شماره تماس ما را داشته باشید.

مطالب مرتبط:

پلی اتیلن چیست؟/www.wci-polimer.com

مواد اولیه پلیمری چیست؟/www.wci-polimer.com

اشتراک گذاری:

محصولات مرتبط

نظر بدهید