مواد اولیه پتروشیمی

مواد اولیه پتروشیمی

مواد پتروشیمی در واقع موادی هستند که از نفت بصورت پایش بدست می آیند. همچنین بعضی از ترکیبات شیمیایی ساخته شده از نفت نیز از سایر سوخت های فسیلی مانند ذغال سنگ یا گاز طبیعی یا منابع تجدید پذیر مانند ذرت، خرما و نیشکر بدست می آیند.

مواد ساخته شده ازپتروشیمی شامل مواردی مانند صابون، مواد شوینده، حلال ها، دارو ها، کود ها، آفت کش ها، الیتف مصنوعی و لاستیک، مواد منفجره، رنگه ها، رزین های اپوکسی، مواد عایق، اوره، گوگرد، بنزین، گازوئیل، قیر و غیره می باشد.

پتروشیمی ها اغلب از کربن و هیدروژن تشکیل شده اند و هیدرو کربن نامیده می شوند. اگر در مولکول ها اتم ها با یوند منفرد به یکدیگر متصل شوند، گفته می شود که مولکول اشباع شده است. همچنین اگر با یک یا چند پیوند دو گانه به یکدگیر متصل شوند، مولکول غیر اشباع هستند. مواد شیمیایی غیر اشباع بدلیل واکنش پذیر بودن به عنوان خوراک پتروشییمی می باشد و به راحتی می توانند به سایر مواد پتروشیمی تبدیل شوند. 

مواد اولیه پتروشیمی

به سه گروه کلی آلفین ها، آروماتیک ها و گاز های سنتز و غیر آلی تقسیم می شوند. آلفین ها که مولکول های آن زنجیره های مستقیم و غیر اشباع تشکیل می دهند شامل اتیلن، پروپیلن و بوتادین می باشند. اتیلن ماده اولیه هیدروکربنی است که بیشترین حجم را در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می دهد. به عنوان مثال از اتیلن، اتیلن گلیکول ساخته می شود که در الیاف رزین های پلی استر و در ضد یخ ها استفاده می شوند. پروپیلن نیز در ساخت محصولاتی همچون اکریلیک، الکل مالشی، چسب اپوکسی، پوشش های کاغذی و فرش استفاده می شود.

آروماتیک ها مولکول های هیدرو کربنی هستند که حلقه تشکیل می دهند و غیر اشباع می باشند. مواد اولیه اصلی شامل بنزن، تولوئن، زایلن و نفتالین می باشد. از بنزن برای ساخت استایرن، ماده اولیه پلاستیک  استایرن استفاده می شود. همچنین برای ساخت رنگ، رزین اپوکسی و چسب کاربرد دارد. از تولوئن برای ساخت حلال ها، افزودنی های بنزین و مواد منفجره استفاده می شود. زایلن نیز در ساخت پلاستیک، الیاف های مصنوعی و پالایش بنزین کاربرد دارد. از نفتالین به طور قابل توجهی در ساخت حشره کش ها استفاده می شود.

از گاز های سنتز برای تولید آمونیاک و متانول اسفاده می کنند. آمونیاک در درجه اول برای تشکیل نیترات آمونیوم و منبع کود استفاده می شود. بیشتر متانول تولید شده در ساخت فرمالئید کاربرد دارد و بقیه برای ساخت الیاف پلی استر، پلاستیک و لاستیک سیلیکونی استفاده می شود.

صنعت پتروشیمی انگیزه خود را در سال 1913 از توسعه فرآیند ترک حرارتی دریافت کرد که توسط ان نفت خام پالایش می شد. در این فرآیند محصولات فرعی گاز تولید شد که در ابتدا فقط به عنوان گاز روشن کننده یا سوخت کاربرد داشته است اما در دهه 1920 و 30 به عنوان مواد خام شیمیایی مفید بودند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق صفحه تماس با ما نشانی و شماره تماس ما را داشته باشید.

مطالب مرتبط:

مواد اولیه پلاستیک/www.wci-polimer.com

اشتراک گذاری:

محصولات مرتبط

نظر بدهید